הסרת שיער

תאריך עדכון:

ישנן מספר רב של שיטות להסרת שיער, חלקן מסירות אותו לתקופה זמנית של בין כמה ימים ועד חודש, וחלקן מסירות אותו באופן כמעט תמידי.
בדרך כלל הסרת שיער נעשית על מנת לקבל מראה נשי, להפחית דיספוריה, או למטרות עור חלק מסיבה אחרת.
ערך זה יסקור את השיטות השונות להסרת שיער וכמו כן את ההמלצות לטיפולים לפני \ אחרי כל אחת משיטות אלו.

 

הסרת שיער זמנית

 

גילוח

בשיטה זו, באמצעות סכין גילוח או מכונה, מסירים.ות את שערות הגוף ללא פגיעה בשורש השערה. לכן השפעת הגילוח נמשכת רק עד שהשיער גדל מחדש, בין יום לשבוע.
גילוח נפוץ בעיקר בהסרת שיער בפנים אך ניתן לגלח כל חלק בגוף.

 

גילוח עם סכין

ישנם שלושה סוגים נפוצים של סכיני גילוח: סכיני גילוח רב פעמיים בהם מחליפים את כל הראש של הסכין, סכיני גילוח בהם מחליפים רק את הלהבים (Safety razor), ותער גילוח (Straight razor) שבו צריך רק להשחיז את התער. בסכינים בהם מחליפים את הלהב, יש להחליף אותו לאחר מספר שבועות של שימוש או אם הוא נעשה חלוד או קהה. 

לפני השימוש בסכין גילוח מומלץ למרוח קרם / קצף גילוח (ולפעמים מספיק אפילו מרכך שיער) על האזור שרוצים לגלח על מנת להפחית את החיכוך בין הסכין והעור ולמנוע פצעים או פגיעה מיותרת בעור. לתוצאה חלקה יש לגלח בכיוון הנגדי לכיוון בו צומחות השיערות. גילוח אזורים שאינם שיער הפנים מומלץ לעשות בזמן או לאחר מקלחת במים חמים.

 

גילוח עם מכונה

גילוח עם מכונה חשמלית פשוט יותר מגילוח בסכין, ויכול להיות אפשרות טובה יותר לא.נשים עם עור רגיש. הוא פחות קרוב מגילוח עם סכין וכן יקר יותר בטווח הקצר. כדי לגלח עם מכונה, יש להעביר אותה על האזורים בעור שבהם רוצים.ות להסיר את השער. בגילוח עם מכונה לא צריך (ובמכונות מסוימות, לא מומלץ) להשתמש בקצף גילוח, אך בסוגי מכונות מסויימים ניתן לקבל תוצאות יותר טובות על עור לח.
אסור להשתמש במכונת גילוח בזמן המקלחת.

 

משחה

ניתן לרכוש משחות להסרת שיער. מורחים אותן על האזור הרצוי ומשאירים לכמה דקות. תהליך זה מחליש את השערות וגורם להן לנשור בקלות. מכיוון שהשערות לא הוסרו משורשן, השיער יצמח חזרה תוך מספר ימים. רוב המשחות מיועדות רק לגוף ולא מומלצות לשימוש בפנים, אך ישנם סוגים מסוימים של משחות המיועדות לכך.

משחה היא דרך פשוטה יחסית להסרת שיער, איך יש לה מספר חסרונות: למשחה יש בדרך כלל ריח לא נעים, וייתכן שלא כל המשחות יעבדו לכולם.ן. בנוסף, יש לשים לב לא להשאיר את המשחה לזמן ממושך על העור, אחרת עלולה להיווצר כוויה כימית על העור, שעלולה לדרוש טיפול רפואי.

 

הוצאת השערה מהשורש

שיטה נוספת להסרת שיער היא על ידי הוצאתו מהשורש. עם מכשיר מסויים או על ידי חומר דביק, לרוב שעווה או סוכר.
תהליך זה עלול לכאוב, אך הוא מסיר את השיער לתקופה של 3 – 6 שבועות עד שהוא צומח מחדש. בשימוש ממושך יכולה להיות התדלדלות משמעותית בקצב וכמות השיער הצומח אך זה תלוי איזור בגוף והשפעות הורמונליות. שיטה זו בדרך כלל מיועדת לשערות הגוף, אך ניתן להשתמש בה על מנת להוריד שערות פנים בעזרת פינצטה או מוצרים נוספים המיועדים לכך. לאחר השימוש בשעווה או סוכר מומלץ להימנע מבגדים צמודים וממקלחת חמה.

 

שעווה

הורדת שיער עם שעווה נעשית באמצעות שעווה חמה או קרה המוצמדת לבד (ניתן לקנות ערכות בהן השעווה כבר נמצאת על הבד, או לקנות את השעווה והבד בנפרד). על מנת להוריד שיער בשעווה על השיער להיות ארוך מספיק כדי להדבק אליה. בערכות שאינן מוכנות, יש למרוח את החומר על האיזור המיועד (בשימוש בשעווה חמה יש לוודא שהשעווה אינה חמה מדי על מנת שלא לקבל כוויה), להצמיד את הבד לשעווה בצורה מיטיבה, ואז לתלוש את הבד נגד כיוון צמיחת השיער , כך שהשיער יתלש מהשורש. בערכות מוכנות, פעמים רבות השעווה מגיעה צמודה לחתיכה של בד/נייר. יש לפעול לפי הנחיות היצרן, אך בד"כ יש לחמם את השעווה בין כפות הידיים ואז להדביק על העור ולתלוש כנגד כיוון צמיחת השערה.

לאחר שימוש בשעווה, על מנת להקל על גירויים בעור, ניתן למרוח משחה טבעית כגון קלנדולה או חמאת שיאה. על מנת להסיר שאריות שעווה שנותרו על העור, ניתן להשתמש במים חמימים או בשמן קוקוס. 

 

סוכר

הורדת שיער באמצעות סוכר נעשית עם גוש סוכר דביק. לעומת שעווה, הסוכר יהיה בטמפרטורת הגוף ולא חם. הורדת שיער באמצעות סוכר בדרך כלל כואבת פחות משעווה, ולרוב יוצרת פחות שערות כלואות (שערות שגודלות מתחת לעור). לעומת שעווה, הסוכר לרוב לא נמכר בחנויות ויש להכין אותו בבית בעזרת מוצרים קלים לרכישה. לסרטון המסביר על תהליך הכנת הסוכר. תהליך הסרת השיער נעשה בדומה לתהליך באמצעות שעווה.

 

אפילטור

אפילטור הוא מכשיר המזכיר בצורתו מכשיר גילוח חשמלי, אך במקום להב ישנו גלגל שאליו מחוברות "פינצטות" קטנות. כאשר המכשיר פועל הגלגל מסתובב והפינצטות תולשות את השיער משורשו. בהתחלה תהליך זה כואב מאוד, במיוחד באזורים בהם העור רגיש. לאחר שימוש קבוע (פעם בשלושה שבועות – חודש) הכאב פוחת בדרך כלל, משום שהשיער נחלש ומדלדל. רוב האפילטורים מיועדים אך ורק לשערות הגוף ועלולים לפצוע את הפנים. כמו כן, באופן דומה לסכין גילוח, את גלגל האפילטור יש לנקות כל שימוש ולהחליף כל כמה זמן אם אפשרי ונחוץ באותו מכשיר.

לאחר שימוש באפילטור לרוב תהיה תחושת אי נוחות או אדמומיות באזור הורדת השיער. לכן מומלץ להשתמש באפילטור לקראת שעות הערב, להרטיב את האזור לאחר השימוש, או להשתמש באחד מהטיפולים לאחר הסרת השיער שיפורטו להלן.

 

טיפול לאחר הסרת השיער

לאחר הסרת השיער מומלץ לטפל בעור על מנת למנוע אדמומיות, פציעות, אי נוחות ושערות חודרניות. חשוב לשים לב למצבים בהם העור מגיב בצורה שלילית לטיפולים להסרת שיער, ובמידת הצורך לשקול להחליף את הטיפול.

 

אפטרשייב (aftershave)

קרם לאחר הגילוח שמונע גירוד, גירוי ואודם של העור או אי נוחות באזור המגולח. אפטרשייב בדרך כלל מגיע בצורה של נוזל או משחה מבוססת אלכוהול, יש למרוח אותו לאחר הגילוח ואחר כך לשטוף את העור.

 

פצעים 

במהלך הגילוח אנו עלולות.ים להיפצע בטעות. סוג נפוץ של פציעה הוא שריטות קטנות ומדממות, שבדרך כלל אינן כואבות. ניתן להשתמש במים קרים, קרח, או וזלין על מנת להרגיע את הדימום. ניתן גם לרכוש ״עטים״ מיוחדים לטיפול בפציעות מסוג זה. 

במידה ונשרטנו באופן רציני, יש לחטא את אזור הפציעה עם משחה אנטי-בקטריאלית ולשים עליו פלסטר (ככל שניתן). במקרה של פצע גדול מומלץ לפנות לרופא.

 

שערות חודרניות

שערות חודרניות צומחות פנימה אל תוך העור במקום החוצה. שערות אלו עלולות להיווצר לאחר הסרת שיער בגילוח או שעווה ושיטות דומות. הן עלולות לגרום לאדמומיות וגרד באזור שבו הן צומחות, ובמקרים קיצוניים עלולות גם לגרום לזיהום. 

אם שערה חודרנית יצאה מין העור ואז צמחה בחזרה אליו, ניתן להשתמש בפינצטה ולמשוך אותה מחוץ לעור על מנת להוציא אותה. אם השערה עוד לא יצאה מהעור, לרוב ניתן לחכות עד שהיא תצא (שבוע-שבועיים) ואז להסיר אותה. במצבים שבהם נגרם זיהום יש לפנות לרופא. 

 

אקספוליאציה

אקספוליאציה הינו תהליך שמסיר תאי עור מתים מהעור על מנת לתת לו מראה מחודש ותחושה נעימה. יש שתי דרכים עיקריות לבצע אקספוליאציה. הראשונה היא בהעברת כלי כגון מברשת, ספוג או בד מיוחדים על פני העור. הדרך השנייה היא באמצעות מריחת חומר כימי המגיע בצורה של נוזל או משחה על העור. ברוב המקרים ניתן לבצע אקספוליאציה לאחר הסרת השיער אך יש לחכות כמה ימים עד שבוע לאחר טיפול לייזר או אלקטרוליזה שיתוארו בהמשך.

 

הסרת שיער לצמיתות

 

לייזר

הורדת שיער בלייזר משתמשת בקרן לייזר עוצמתית המכוונת אל שורש השערה. המלנין שבעור סופג את הלייזר וכך פוגע בזקיקי השערות, ביכולתם להצמיח שיער ובחוזק השיער. כיוון ששימוש בלייזר יכול להיות מסוכן, את טיפול הלייזר מומלץ לעשות אצל טכנאי.ת מומחה.ית ולא באופן עצמאי. 

טיפול אחד בלייזר אמנם פוגע בצמיחת השיער אבל לא מונע אותה לגמרי. לשם כך צריך לחזור על הטיפול בלייזר כל 3 – 4 שבועות עד שמקבלים את התוצאה הרצוייה (בדרך כלל 8 – 16 פגישות, תלוי בעוצמת הלייזר, צבע העור, והאזור המטופל).

הטיפול בלייזר עלול לכאוב מאוד, במיוחד באזור הפנים (אך לאחר מספר טיפולים הכאב פוחת). ניתן להשתמש במשחת הרדמה לפני הטיפול, שתאלחש את האזור ותפחית את הכאב. את המשחה יש להצמיד לעור עם ניילון נצמד כחצי שעה. בנוסף מומלץ להתגלח עד כ-24 שעות לפני תחילת הטיפול במטרה שהעור לא יהיה מגורה ושלא תהיה צמיחה מעל העור.
הטיפול עצמו לוקח כבין חצי שעה לשעתיים, תלוי באזור בגוף. במהלך הטיפול יש ללבוש משקפי מגן על מנת להגן על העיניים מפני הלייזר. בזמן הטיפול הטכנאי.ת תמרח ג'ל קר על העור בו נוריד את השיער, ותכוון רצף של לייזר עוצמתי על אותו אזור כדי לפגוע בשערות. כיוון שהלייזר יכול להיות כואב, לעיתים ניתן גם לבקש מהטכנאי.ת להנמיך את עוצמת הלייזר. ניתן גם להשתמש בכדור לחץ או צעצוע אחר בסגנון בזמן הטיפול כדי להקל על הכאב.
לאחר הטיפול, מומלץ למרוח משחה נגד כוויות כדי להקל על העור. בשבוע שלאחר הטיפול יש להימנע מחשיפת האזור שטופל לשמש, להשתמש בקרם הגנה במקרה של חשיפה לשמש ולהימנע משימוש באבקות (כגון אבקות איפור) על הפנים.

תופעות לוואי אפשריות (במיוחד לאחר טיפול ראשון) הן אדמומיות של העור לכמה ימים, שאריות של שערות שרופות על העור, ומין "נקודות" חן חדשות על הפנים. אלו תופעות ידועות שעוברות עם הזמן.

 

אלקטרוליזה

אלקטרוליזה הינה שיטה להסרת שיער בה, בעזרת מחט צרה, מעבירים זרם חשמלי על זקיקי השערה כדי למנוע צמיחה מחדש שלה. כיוון שהחשמול של שורש השערה לא פוגע בשערה עצמה, לאחר הטיפול מוציאות את השערה בעזרת פינצטה ולכן חשוב להגיע לטיפול עם צמיחה מסוימת של השיער שניתן לאחוז בקלות עם פינצטה. סוג טיפול זה מתאים לבעלי.ות שיער ועור בהיר אבל משמש גם לשיער עיקש שלא הוסר בטיפול בשיטות אחרות להסרת שיער לצמיתות.
כמו הסרה על ידי לייזר, זוהי שיטה להסרת שיער שמומלץ לבצע רק אצל מומחה.ית, ולא באופן עצמאי. תהליך האלקטרוליזה עלול לכאוב. השיער לא מוסר לגמרי לאחר טיפול אחד ולכן יש לחזור ולבצע מספר טיפולים לאחר הבדיקה. 

 

נקודות חשובות

  • למרות שניתן לרכוש מכשירי לייזר לשימוש אישי, רובם באיכות לא טובה ועלולים בקלות לפגוע בעור או שהטכנולוגיה שבהן לא תשפיע הרבה על השיער. לכן לא מומלץ להשתמש בהם.
  • סוגים רבים של משחות הרדמה עלולות לגרום לתגובה שלילית בקרב א.נשים בעלי חוסר ב-G6PD (בדרך כלל מתאפיין ברגישות לפול), מומלץ לבדוק רגישות מראש.
  • אסור להוריד את משקפי הבטיחות בזמן טיפול בלייזר.
  • במקרים של שערות שרופות על הפנים לאחר הטיפול, אין לנסות להוריד אותן לבד. הדבר עלול לגרום לכניסת לכלוך לעור ולהוביל לפצעונים וזיהומים. ניתן להסתיר שיערות אלו באמצעות איפור (לא מסוג אבקה).

 

עסקים טרנספרנדליים לטיפולי הסרת שיער