ניתוח גברור פנים

תאריך עדכון:

ניתוחי גברור פנים הינם אוסף של ניתוחים המיועדים לא.נשים המעוניינים.ות בתווי פנים המשווים מראה גברי יותר, לרוב באמצעות עיצוב מחדש של העצמות והרקמות הרכות באזור הפנים. ניתן לעבור חלק מהניתוחים יחדיו או כל אחד בנפרד. 

 

לפי המלצות ה-WPATH (הארגון המקצועי העולמי לבריאותם של א.נשים טרנסג'נדרים), כאשר הליכי ההתאמה המגדרית כוללים נטילת הורמונים זכריים, מומלץ לעשות את ניתוחי גברור הפנים לאחר זמן מסוים של לקיחת הורמונים, על מנת לאפשר לשינויים הראשוניים להתרחש1https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/26895269.2022.2100644 בגוף. כמו כן, יש לזכור כי ניתוחים קוסמטיים תלויים רבות בפרופורציות של חלקי הפנים השונים, לכן לא כל הניתוחים יתאימו לכל אחד או אחת ויש להתייעץ לפני ביצוע הניתוח עם רופא מנתח מומחה. סוגי הניתוחים המתוארים לעיל נחשבים לנפוצים ביותר, אך ייתכן שישנם סוגי ניתוחים נוספים המוצעים במרפאות השונות.

 

עיצוב לחיים (Cheek augmentation)

על מנת לשוות ללחיים מראה זוויתי ומסותת, ניתן לבצע הליכים רפואיים שונים2https://deschamps-braly.com/facial-masculinization-surgery/cheek-augmentation/:

  1. ניתוחים – הגדלת הלחיים באמצעות שתלים בין העצם לעור או הקטנת הלחיים באמצעות הורדת רקמת שומן מהלחי. החתך מתבצע בצד הפנימי של הלחי, כך שהניתוח אינו משאיר צלקות בולטות.
  2. השתלת שומן ללחיים – בהליך זה מוציאים שומן ממקום אחר בגוף ומזריקים לתוך הלחי בהליך שאינו ניתוחי.

 

עיצוב מצח (Forehead augmentation / Frontal cranioplasty)

הגדלת המרחק בין הגבות לקו השיער יכולה ליצור מראה גברי יותר. במסגרת ניתוח זה נעשים חיתוכים באזור קו השיער על מנת למנוע צלקות גלויות. כמו כן, ישנה אפשרות להרחיב את המצח באמצעות הכנסת שתלים.3https://thetranscenter.com/transmen/facial-masculinization-surgery-fms/

 

עיצוב אף (Rhinoplasty)

האף הזכרי נוטה להיות יותר גדול ובולט, ובעל קצה שנוטה להיות רחב וישר יותר בהשוואה לאף הנקבי.4https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1043181023000118#sec0002 ניתוחי אף לגברור כוללים בדרך כלל הגדלה של האף, הרחבתו ושינוי זווית הקצה שלו, כך שיהיה בולט יותר. 

 

עיצוב סנטר (Chin Recontouring / Genioplasty / Mentoplasty)

מנתחים רבים סוברים כי המראה הכללי של הסנטר וצורתו הם היבט חשוב ומרכזי בהליכי ההתאמה המגדרית5https://deschamps-braly.com/facial-masculinization-surgery/chin-reshaping/6https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1043181023000118#bib0010, וניתוחים לגברור סנטר נחשבים ליעילים במיוחד ביצירת מראה זכרי. באופן כללי, סנטר זכרי נוטה להיות מלא, מרובע, רחב, ארוך ובעל בסיס שטוח, בעוד שסנטר נקבי הוא לרוב מחודד ומעוגל יותר. במסגרת הליך זה, נעשה חתך בתוך הפה, תוך עיצוב מחדש של עצם הסנטר על מנת להשיג את התוצאה הרצויה. גם כאן ניתן להשתמש בשתלים כדי להגיע למראה הרצוי. הניתוח מתבצע באמצעות חתך בחלל הפה, וכך נמנעות צלקות הנראות לעין.

 

עיצוב לסת (Jaw augmentation)

עיצוב הלסת נחשב כמסייע ליצירת פרופורציות פנים גבריות משום שהוא מגדיל את הרוחב הכללי של הפנים ויוצר הפרדה בין הפנים התחתונות לצוואר. אחת מהטכניקות הנפוצות להליך זה היא הכנסת שתל ללסת וחיבורו באמצעות ברגים. הניתוח מתבצע באמצעות חתך בפה, טכניקה המונעת צלקות גלויות בפנים. נעשה שימוש בשתלים אלופלסטיים (שתלים מחומרים סינתטיים), ברקמות שומן או בעצמות. לעתים נעשה ניתוח הלסת יחד עם ניתוח הסנטר.

 

יצירת פיקת גרון בולטת (Adam's apple)

פיקת הגרון, או הגרגרת, היא בליטה סחוסית הנמצאת אצל כולם.ן, אך מפותחת יותר אצל א.נשים שהוגדרו כזכרים בלידתם.ן (AMAB – Assigned Male and Birth).
הורמונים זכריים יכולים להשפיע על התפתחותה של הפיקה, אבל אצל רוב הא.נשים לא ישפיעו כלל, במיוחד במקרה שבו אין פיקה בולטת לפני תחילת הליכי ההתאמה המגדרית.
על מנת ליצור פיקת גרון בולטת יותר נלקחת לרוב עצם ממקום אחר בגוף, לרוב סחוס מבית החזה, ומעוצבת לפי מידותיה של הגרוגרת הקיימת. הניתוח עצמו כולל חיתוך בגרון, הפרדת מיתרי הקול על מנת לחשוף את הפיקה הקיימת, ולאחר מכן הצמדת העצם המעובדת לפיקה במנח המבליט אותה כלפי חוץ.7https://deschamps-braly.com/facial-masculinization-surgery/adams-apple-implant/

 

ניתוחים לגברור פנים בישראל

בניגוד לנישוי פנים, המידע על גברור פנים הוא מועט, הן בפן המחקרי והן בנגישות המידע על מנתחות ומרפאות מתאימות.
ניתן לפנות ליחידות הרלוונטיות בבתי החולים המציעים מרפאות להתאמה מגדרית או מרפאות פרטיות על מנת לברר את הליכי הגברור המוצעים:

  • איכילוב – מרפאה להתאמה מגדרית של הפנים, המנוהלת ע"י ד"ר שמרית ארבל. 
  • וולפסון – מרפאת קשת להתאמה מגדרית.
    • טלפון לזימון תורים -‭03-5028111
    • וואטסאפ לזימון תורים – 0527241043
    • מייל לזימון תורים – zimuntorim@wmc.gov
    • תור לכירורגיה פלסטית, ד"ר יעקב פרנד – 03-5028111
    • תור לפה ולסת, ד"ר יניב דגן – ‭‭03-5028610‬
  • תל השומר – מרפאה להתאמה מגדרית.
    • זימון תור בטלפון – 03-5305000 או במוקד הדיגיטלי
    • דוא"ל – Gender.Reassignment.Committee@sheba.gov.il
    • ניתן גם לקבל ייעוץ אונליין
    • המנתח האחראי על כירורגיית פה ולסת לאוכלוסיה הטרנסית – ד"ר רן יהלום.
  • מאיר – מרפאת הלהט"ב בבי"ח מאיר מציעה ניתוחים פלסטים כחלק מסל השירותים עבור קהילת הלהט"ב. ד״ר ביאדר בלאל – פלסטיקאי מומחה. ראש הצוות לנישוי פנים וניתוחים עליונים במרכז הרפואי מאיר.

 

לקריאה נוספת