ניתוח נישוי פנים

תאריך עדכון:

ניתוחי נישוי פנים הינם אוסף ניתוחים הנעשים לרוב באמצעות עיצוב מחדש של העצמות והרקמות הרכות בפנים מתוך מטרה לשוות מראה נשי יותר לתווי הפנים. ניתן לעשות חלק מהניתוחים יחד או כל אחד בנפרד.

בעוד הליכי גברור פנים הינו תחום שעודנו מתפתח, הליכי נישוי פנים הינם תחום מפותח ואלו נמצאים בשימוש עוד משנות ה-80 של המאה הקודמת.1https://deschamps-braly.com/facial-feminization-surgery/history-ffs/ מחקרים שונים מראים כי הליכי נישוי פנים הביאו במקרים רבים לשיפור באיכות החיים ולשביעות רצון בקרב נשים טרנסיות.2https://journals.lww.com/plasreconsurg/Fulltext/2020/06000/Prospective_Quality_of_Life_Outcomes_after_Facial.28.aspx 3https://journals.lww.com/plasreconsurg/Abstract/2022/04000/Facial_Gender_Confirmation_Surgery__The_Lower_Jaw_.37.aspx

יחד עם זאת, הליכי התאמה מגדרית הינם אישיים ומשתנים מאדם לאדם, וכמו כן יש לזכור כי ניתוחים קוסמטיים תלויים רבות בפרופורציות של חלקי הפנים השונים, לכן ייתכן ולא כל הניתוחים יתאימו לכל אחד או אחת ויש להתייעץ עם רופא מנתח מומחה.

סוגי הניתוחים המתוארים להלן נחשבים לנפוצים ביותר, אך ייתכן שישנם סוגי ניתוחים נוספים המוצעים במרפאות. כמו כן, ייתכן שבמרפאות שונות משתמשים בטכניקות שונות מהמתואר כאן.

 

עיצוב מצח (Foreheadplasty)

המצח מהווה בין 35% ל-40% משטח הפנים, והוא מאזן מבחינה אסתטית את כל שאר תווי הפנים.4https://deschamps-braly.com/facial-feminization-surgery/forehead-reduction/ נישוי מצח נחשב לאחד מהניתוחים המרכזיים בהליכי נישוי הפנים. ישנן מספר גישות לנישוי המצח התלויות במבנה הפנים, אך טכניקות נפוצות כוללות שינוי עצם הגבה, על מנת לשנות את גודל המצח, והוצאה ועיצוב מחדש של העצם הנמצאת בין הגבות. כמו כן, פעמים רבות ניתוח מצח נעשה יחד עם הרמת גבות, במהלכו עור המצח מורם על מנת למקם את הגבות גבוה יותר.5https://facifem.com/ffs-upper-face/brow-lift-facial-feminization/ כאשר ניתוחים הנוגעים למצח נעשים יחד עם הורדת קו השיער, החיתוך הראשוני נעשה בקו השיער על מנת לא להשאיר צלקות בולטות לעין.

 

עיצוב קו השיער (Hairline Lowering)

שני הניתוחים הנפוצים בקטגוריה זו הם הורדת קו השיער והשתלת שיער. קו השיער הזכרי הוא בדרך כלל ישר, נמצא גבוה על הגולגולת ויוצר מראה של מצח גדול ובולט יותר. לעומת זאת, קו השיער הנקבי ממוקם נמוך יותר במצח ומעוגל יותר בצורתו.
ישנן מספר שיטות להורדת קו השיער, אך לרוב הניתוח מבוצע על ידי חתך לאורך קו השיער הטבעי ולאחר מכן הבאת הרקמה נושאת השיער של הקרקפת קדימה. לאחר הסגירה ניתן לשלב את הניתוח עם השתלת זקיקי שיער בודדים על מנת ליצור קו שיער בעל מראה טבעי יותר.6https://facifem.com/ffs-upper-face/hairline-lowering-surgery-forehead-reduction/

 

עיצוב אף (Rhinoplasty)

נישוי אף יכול לכלול מספר הליכים, בהתאם למבנה הפנים ומבנה האף. ההליכים נפוצים כוללים הנמכת גב האף, הצרה של האף, ייצור זווית קהה יותר, עיצוב מחדש של סחוס האף, הקטנת אורך האף והרמת קצה האף.7https://tau.amegroups.org/article/view/26555/24254

 

עיצוב לחיים (Cheek Augmentation)

לרוב מטרתו של הליך נישוי הלחיים הוא יצירת מראה של לחיים עגולות, חלקות ובולטות. על מנת למנוע צלקות בולטות, הניתוח מתבצע באמצעות חתך באזור הפנימי של הלחי ובקרקפת. במהלך הניתוח, שתלים מוחדרים לאזור שבין העצם לעור. שיטה נפוצה נוספת היא איסוף שומן ממקום אחר בגוף (כמו הבטן או הירכיים הפנימיות) והזרקתו ללחיים. בניגוד לטיפולים קוסמטיים כדוגמת הזרקת חומצה היאלורונית, הזרקת שומן היא קבועה ולרוב לא דורשת טיפולים חוזרים.

 

עיצוב סנטר (Genioplasty / Mentoplasty)

בהליך נישוי הסנטר, על מנת להקטין את ממדי הסנטר, ולהגיע לצורה חלקה ועגולה, הסנטר משוייף באמצעות ביצוע חתך ראשוני בחלל הפה, כך שלא יישארו צלקות חיצוניות בולטות לעין. אפשרות נוספת היא חיתוך של חלק מעצם הסנטר ואיחוי של שאר חלקי העצמות.

 

עיצוב לסת (Jaw Contouring)

מטרת הליך נישוי הלסת היא יצירת לסת מעוגלת וצרה יותר. ניתן להקטין ולהצר את הלסת על ידי פיסול או הסרה של שכבות חיצוניות מהלסת התחתונה.8https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/facial-feminization-surgery/about/pac-20467962 ניתוח הלסת מתבצע באמצעות חיתוך בחלל הפה למניעת צלקות חיצוניות. 

 

שיוף גרוגרת (Tracheal Shave)

מטרתו של ההליך היא להוריד את נפחה וגודלה של הגרגרת. במהלך ההליך יבוצע חתך קטן מתחת לסנטר, בצל הצוואר או בקפל עור להסתרת הצלקת. לאחר מכן יתבצע צמצום נפח הסחוס ועיצובו מחדש. מאחר והגרגרת מגינה על מיתרי הקול, ישנה חשיבות גדולה לבחירת מנתחים.ות מנוסים.ות שיקפידו להימנע מפגיעה בתמיכה המבנית של מיתרי הקול.9https://deschamps-braly.com/facial-feminization-surgery/adams-apple-reduction/

 

נישוי פנים בישראל

ניתוחי נישוי פנים כלולים בסל הבריאות כאשר הם מבוצעים בבית חולים ציבורי. ניתן לקבל טופס 17 מקופות החולים למימון הניתוחים בכפוף ולאחר אישור הוועדה להתאמה מגדרית ביחד עם הפנייה מהרופא.ה \ פלסטיקאי.ת בנוגע לסוג הניתוח המבוקש. כמו כן, ניתן לבצע את הניתוחים הללו ללא אישור הוועדה להתאמה מגדרית במימון עצמי או בכפוף לפוליסה האישית בביטוח בריאות פרטי.
מומלץ לשאול ולהתייעץ במרחבים של הקהילה הטרנסית על מנת לקבל רושם לגבי בתי החולים, המנתחים והניתוחים האפשריים בארץ וכמו כן לגבי זמני ההמתנה במערכת הבריאות הציבורית.

בתי החולים הציבוריים המציעים ניתוחי נישוי פנים הינם:

  • וולפסון – מרפאת קשת להתאמה מגדרית.
    • טלפון לזימון תורים -‭03-5028111
    • וואטסאפ לזימון תורים – 0527241043
    • מייל לזימון תורים – zimuntorim@wmc.gov
    • תור לכירורגיה פלסטית, ד"ר יעקב פרנד – 03-5028111
    • תור לפה ולסת, ד"ר יניב דגן – ‭‭03-5028610
  • תל השומר – מרפאה להתאמה מגדרית.
    • זימון תור בטלפון – 03-5305000 או במוקד הדיגיטלי
    • דוא"ל – Gender.Reassignment.Committee@sheba.gov.il
    • ניתן גם לקבל ייעוץ אונליין
    • המנתח האחראי על כירורגיית פה ולסת לאוכלוסיה הטרנסית – ד"ר רן יהלום.
  • מאיר – מרפאת הלהט"ב בבי"ח מאיר מציעה ניתוחי נישוי פנים כחלק מסל השירותים עבור קהילת הלהט"ב.
    • ד״ר ביאדר בלאל – פלסטיקאי מומחה. ראש הצוות לנישוי פנים וניתוחים עליונים במרכז הרפואי מאיר.
    • טלפון – 09-7471555
    • בעמוד הפייסבוק – "רפואת להט"ב במאיר"
  • איכילוב – מרפאה להתאמה מגדרית של הפנים, המנוהלת ע"י ד"ר שמרית ארבל. 

 

לקריאה נוספת